Začíname

Čo budeme potrebovať na začiatok...



Trochu teórie nikomu neublíži, na začiatok dokonca bude dobré si niečo povedať o tom, čo vlastne budeme potrebovať. OK., tak začnime, krok po kroku.


Základná výbava

Bez ohľadu na model a typ motora, budete potrebovať prípravok na testovanie a zábeh motora s upevnenou nádržou. To znamená, dosku na ktorej je vyrezané lôžko motora, ktorý budeme zabiehať, prípadne stojan s univerzálnym lôžkom, ktoré je možné prispôsobiť konkrétnemu motoru.

Ďalej potrebujeme palivo, niečo na natankovanie (striekačka, alebo elastická fľaša). Pre motory so žhaviacou sviečkou navyše aj niekoľko sviečok a akumulátor na žhavenie s koncovkou. Palivové nádrže, aspoň dve, pretože nie je dobré používať na samozápalné a žhaviace palivo rovnakú nádrž. A najdôležitejšie: rukoväť a sadu laniek, alebo strún, spolu so spojovacími karabínkami.

Žhavenie.

Dá sa povedať, že použiteľné sú všetky typy dostupných zdrojov, napájacie panely (POWER PANEL), známe z RC kategórií, NiCd akumulátory, plynotesné olovené akumulátory. Dôležité je aby mali napätie do 2 voltov, a kapacitu minimálne 2 Ah. Je treba dbať na dostatočnú dĺžku prívodných vodičov, najmä ak lietame na tráve a model štartuje z ruky. Koncovky na žhavenie je možné použiť rôzne. Osvedčili sa tzv. „štipce“, samosvorné koncovky, atď. S výnimkou F2B, F2C a F2D, je povolené použitie aj elektrického štartéru.

Palivo

delíme v zásade na dva druhy: pre samozápalné motory (dieselové) a pre motory so žhaviacou sviečkou. Palivo pre samozápalné motory má nasledovné zloženie:

Zložka

Množstvo

Kerosín (petrolej)

45 - 55 %

Éter (dietyl - éter)

30 - 40%

Olej (ricínový, alebo Castrol M)

8 - 10 %

Stabilizátor výkonu (Amyl - nitrid, izopropyl - nitrát)

1,5 – 2,5 %

Čo sa týka paliva pre motory so žhaviacou sviečkou, obvyklý pomer zložiek je 80 % metylalkoholu a 20 % oleja (ricínový, alebo Castrol M). Pre zvýšenie výkonu sa pridáva do paliva 5 - 10% nitrometánu. Ale palivo používané v kategórii F2A, na základe rozhodnutia FAI, nitrometán obsahovať nesmie!

Pozor, toto palivo, nakoľko obsahuje metylalkohol, je jedovaté!

Riadiace lanká

sú pre pilota upútaných modelov to, čo pre pilota RC modelov, RC súprava. Dĺžka a priemer sú závislé od kategórie a modelu, s ktorým budete lietať. Vo všeobecnosti, sa delia na lanká, spletané z viacerých drôtov a struny. Lanká bývajú spletené z viacerých tenkých drôtov(4 – 7), s výsledným priemerom 0,35 – 0,44 mm. Struny, sú vlastne oceľový drôt z ktorého sa vyrábajú pružiny, alebo klavírové struny. Lanká sa používajú hlavne u akrobatických modelov, combatov a u makiet, alebo pri rekreačnom lietaní.

Ich obrovskou výhodou je ich vysoká pevnosť pri menšom priemere v porovnaní so strunami a ich ohybnosť. Pre rýchlostné sa používajú struny, nakoľko majú nižší odpor vzduchu (keďže nie sú spletané). Pre rôzne kategórie, FAI určilo konkrétne dĺžkové obmedzenia, ako aj odporúčania priemerov. Napríklad pre kategóriu F2A sú predpísané struny priemeru 0,4 mm s toleranciou –0,011 mm a dĺžka 17,69 metra. Pre začiatok si treba pamätať, že do objemu motora 2,5 cm3, nám postačia lanká, alebo struny priemeru 0,3 mm a dĺžka 15,92m (meria sa od osi modelu po upevnenie na rukoväti. Ku rukoväti a modelu sa lanká, alebo struny pripevňujú oceľovými karabínkami, zavesenými na očkách, ktoré tvoria zakončenie lanka.

Zhotoveniu takéhoto zakončenia venujeme mimoriadnu starostlivosť, pretože sa už neraz stalo, že lanko sa v očku roztrhlo. Na zhotovenie očiek existuje niekoľko spôsobov. Na obrázku je jeden z nich, vhodný práve pre oceľové struny. Pre súťažné lietanie sa treba držať nariadení a odporúčaní FAI, alebo národných pravidiel pre upútané kategórie.









Pavol Barbarič

Copyright © Domovská stránka upútaných modelárov / Slovak CL Homepage
Všetky práva vyhradené

Publikované: 15.04. 2007 (7145 čitateľov)

[ Späť ]



Design layout by Stefan Nagtegaal and Steven Wittens.
Powered by Copyright © UNITED-NUKE CMS. All Rights Reserved.
Čas potrebný k spracovaniu stránky 0.05 sekúnd