Pravidl kategrie U
Dvodom zmeny pravidiel kategrie U bola jednak unifikcia s pravidlami eskej Republiky a jednak prava z dvodu nstupu elektrickho pohonu.
Tieto zmeny si vyiadali komplexn prepracovanie pravidiel, aby tak priblili kategriu pre prechod na vek akrobaty - F2B.
2.1. KATEGRIA U - UPTAN
KOLN AKROBATICK MODELY
2.1.1. Vekov kategrie
Kategria je uren pre vetky vekov kategrie
2.1.2. Defincia a
charakteristika modelu U
Model kategorie U je ubovon uptan model lietadla pohan
piestovm spaovacm motorem, alebo elektromotorom.
Maximlne rozptie 1350 mm
Maximlny zdvihov objem 4,6 cm3
Maximlne naptie nezaaenho zdroja 42 V
Tlmi hluku je povinn pri motore so zdvihovm objemom nad 2,5 cm3.
Model mus by vybaven pevnm podvozkom umoujcim bezpen vzlet a
pristtie.
Model mus by vhodne nezmazatene oznaen sportovou licenciou.
2.1.3. Riadace lank (struny)
Dka od rukovte po stred modelu mus by viac ako 13 m a menej ako 20
m.
2.1. KATEGRIA U - UPTAN
KOLN AKROBATICK MODELY
2.1.1. Vekov kategrie
Kategria je uren pre vetky vekov kategrie
2.1.2. Defincia a
charakteristika modelu U
Model kategorie U je ubovon uptan model lietadla pohan
piestovm spaovacm motorem, alebo elektromotorom.
Maximlne rozptie 1350 mm
Maximlny zdvihov objem 4,6 cm3
Maximlne naptie nezaaenho zdroja 42 V
Tlmi hluku je povinn pri motore so zdvihovm objemom nad 2,5 cm3.
Model mus by vybaven pevnm podvozkom umoujcim bezpen vzlet a
pristtie.
Model mus by vhodne nezmazatene oznaen sportovou licenciou.
2.1.3. Riadace lank (struny)
Dka od rukovte po stred modelu mus by viac ako 13 m a menej ako 20
m.
Skka pevnosti riadiaceho mechanizmu, rukovte a laniek sa vykonva
najmenej jedenkrt poas sae, ahom 50 N (5 kp).
2.1.4. Bezpenostn pravidl
Usporiadate mus zretene oznai stredov kruh priemeru 3 m pre
pilota. alej mus vhodnm spsobom zabezpei, aby sa poas letu
modelu nedostala in osoba bliie, ne 22 m od stredu kruhu.
Pilot modelu je povinn si pred odtartovanm modelu nasadi
bezpenostn psik, spjajci riadiacu rukov so zpstm. Pri
poruen tohto pravidla je let anulovan.
Km model nepristal a nezastavil sa motor, nesmie saiaci opusti
stredov kruh a uvolni si bezpenostn remienok rukovte. Pri poruen
tohto pravidla bude saiaci upozornen tartrom a pri prpadnom
alom poruen bude diskvalifikovan. Poistn remienok si mus
zabezpei saiaci.
2.1.5. Bodovanie
Let modelu hodnotia dvaja, na sebe nezvisl bodovai. Jednotliv prvky
s hodnoten 0 a 10 bodmi, priom sa udeuj len cel body. Hodnotenie
oboch bodovaov sa sta.
Spsob bodovania:
Vborne |
Dobre |
Chybne |
Vynechan prvok |
10 |
8-7 |
4-3 |
1-0 bodov |
Niektor obraty maj nadhodnotenie, ktor sa prideuje, ke je obrat
hodnoten aspo jednm bodovaom „dobre“ (4 body a viac). Nadhodnotenie
sa zapota raz (1) k stu bodov od oboch bodovaov.
Tabuka nadhodnoten:
|
Vberov obrat |
nadhodnotenie |
A |
vlnovky (3 okruhy) |
1 |
B |
nzky let (3 okruhy) |
0 |
C |
svieka |
0 |
D |
let na chrbte (3 okruhy) |
2 |
E |
e1) svratov oblk |
0 |
e2) svrat |
1 |
e3) opakovan svrat |
3 |
e4) dvojit svrat |
4 |
F |
f1) premet |
1 |
f2) premety 2 |
3 |
G |
g1)obrten premet |
1 |
g2) obrten premety |
23 |
H |
h1) vodorovn osmika jednoduch |
1 |
h2) vodorovn osmika |
2 |
I |
i1) zvisl osmika jednoduch |
2 |
i2) zvisl osmika |
3 |
J |
tvorlstok |
6 |
2.1.6. Defincia pokusu, poet
pokusov
Za pokus sa povauje, pokia model nedokonil 1 pln okruh po
vypusten pomocnkom. V danom pracovnom ase me saiaci vykona
ubovon poet pokusov.
2.1.7. Defincia platnho letu
Let je platn, ke model ukonil jeden okruh od miesta vypustenia
modelu.
2.1.8. Poet letov
Kad saiaci m prvo na 3 platn lety vo vylosovanom porad.
2.1.9. Poet pomocnkov
Kad saiaci smie ma najviac dvoch pomocnkov.
2.1.10. Pracovn a prpravn as
Saiacemu mus by oznmen zahjenie prpravnho asu, najmenej 5
mint pred vzvou na tart. Meranie pracovnho asu je zahjen v
momente, ke saiaci, alebo pomocnk, zane tartova motor, najviac
vak 2 minty po vstupe do letovho kruhu. Pracovn as je 6 mint a po
jeho uplynut sa neprideuj iadne body.
2.2. LETOV PROGRAM
Letov program sa sklad z povinnch a vberovch obratov v urenom
porad. Vberov obraty vypln saiaci do bodovacch hrkov pred
tartom. Kad letov obrat okrem vzletu a pristtia, mus saiaci
ohlsi zodvihnutm ruky, jeden okruh vopred. Medzi jednotlivmi
obratmi mus model preletie najmenej 2 okruhy.
1. |
vzlet |
2. |
vodorovn let (3 okruhy) |
3. |
vkov let (3 okruhy) |
4. |
vberov obrat |
5. |
vberov obrat |
6. |
vberov obrat |
7. |
vberov obrat |
8. |
pristtie |
9. |
celkov dojem |
2.2.1. Vzlet
Model mus plynule rolova po zemi najmenej tvrtinu kruhu, po hladkom
vzlete plynule stpa a po dosiahnutie letovej hladiny 1,8 +/- 0,3 m
(alej „normlna letov hladina“). Obrat sa kon preletenm modelu nad
miestom, kde zaal let.
Chyby: model sa po vzlete dotkne zeme,
nestpa plynule, neprejde do vodorovnho letu v normlnej letovej
hladine, vis na vrtuli, stpa prli rchle, alebo pomaly, at.
2.2.2. Vodorovn let (3 okruhy)
Let sa vo vke ramien pilota.
Chyby: Vka letu kole.
2.2.3. Vkov let (3 okruhy)
V priebehu troch, po sebe nasledujcich okruhov, musia lank zviera so
zemou uhol najmenej 45. Stred kruhu, ktor model opisuje, je priamo
nad hlavou saiaceho. Navyie znmky sa udelia, ke uhol laniek
neklesne pod 45, neprekro 60 a letov hladina je stabiln (model
nekole). Niie znmky sa udelia za let pod rovou 45, ale aj ke
sa men letov hladina. Ak sa kedykovek poas troch okruhov dostane
model pod rove 30, obrat sa hodnot 0 bodmi.
2.2.4. 2.3.1. a 2.3.10.
Vberov obraty
Saiaci si me pre kad let samostatne zvoli tyri vberov
obraty. Povolen obraty s uveden v katalgu vberovch obratov.
2.2.5. Pristtie
Model sa po zastaven motoru a po preleten normlnej letovej hladiny
pribliuje plynule k zemi a pristva bez odskakovania, roluje a do
zastavenia. Havria, alebo pristtie na predn as trupu s hodnoten
0 bodmi, ale ke model pristani dobre a prevrti sa a na konci
dojazdu, zni sa hodnotenie, ktor by bolo pridelen, o 20%.
2.2.6. Celkov dojem
Hodnot sa letov poloha a chovanie modelu ako v obratoch, tak medzi
obratmi, istota prevedenia, rove vystupovania pilota a dodriavanie
asovch limitov.
2.3. ZOZNAM VBEROVCH OBRATOV
2.3.1. Vlnovky (3 okruhy)
Model prelet kad okruh s najmenej dvomi vlnami. Poas vn stpa a
kles pod rovnakm uhlom. Spodn letov hladina je vo vke ramien
pilota, v hornej zvieraj lank uhol 60.
Chyby: nenodriavanie letovch hladn,
rzne tvary vn, mal poet vn. Pokia model opakovanie nedosahuje v
hornej hladine aspo 30, hodnot sa 0 bodmi.
2.3.2. Nzky let (3 okruhy)
Let sa vo vke najviac 1 m.
Chyby: Vka letu kole. Pokia sa model
behem obratu dotkne zeme, alebo vyltne nad 1 m, hodnot sa obrat 0
bodmi.
2.3.3. Svieka
Model prejde zvislm stpanm z normlnej letovej hladniny do letovej
hladiny s uhlom laniek 45 a 60 a v tejto hladine vykon aspo jeden
okruh. Najvyie hodnotenie bude udelen za vykonanie obratu v hladine
60.
Chyby: stpanie nie je vrazn, model sa
neudr v hornej letovej hladine.
2.3.4. Let na chrbte (3 okruhy)
Model mus preletie tri plynul, stabiln okruhy na chrbte, v
normlnej letovej hladine. Spsob prechodu do letu na chrbte je
ubovon a nehodnot sa.
Chyby: nie je dodran letov hladina,
alebo model kole.
2.3.5. Svraty – skupina obratov
e1) Svratov oblk
Obrat zana z normlnej letovej hladiny, prechodom do strmho stpania
na jednej strane letovho kruhu. Pokrauje plynulm prechotom do
vodorovnej pozcie v letovej hladine 60 a do strmho klesania. Kon
vybranm na druhej strane letovho kruhu.
Chyby: obrat nie je zahjen a ukonen v
predpsanej vke. Obrat nie je ukonen na mieste protiahlom voi
zahjeniu obratu. Model po zahjen „vyplve“. Ak nedosiahne model
rove aspo 45, hodnot sa 0 bodmi.
e2) Svrat
Obrat zana z normlnej letovej hladiny, prechodom do kolmho stpania
na jednej strane letovho kruhu, pokrauje priamym letom nad hlavou
pilota a prejde do kolmho klesania. Obrat kon vybranm do normlnej
letovej hladiny na opanej strane letovho kruhu, ako zaal.
Chyby: Obrat nie je zahjen a ukonen v
predpsanej vke, stpanie a klesanie nie je kolm. Ak model
nedosiahne poas svratu hladinu aspo 75, obrat sa hodnot 0 bodmi.
e3) Opakovan svrat
Obrat sa skld zo dvoch svratov, spojench vodorovnm letom v
normlnej letovej hladine, v dke pribline 1/2 okruhu, aby boli oba
svraty vykonan po rovnakej drhe.
Chyby: Obrat nie je zahjen a ukonen v
predpsanej vke, stpanie alebo klesanie nie je kolm, miesto
zaiatku kolmho stpania nie je toton s prvm svratom. Ak model
nedosiahne poas prvho, alebo druhho svratu hladinu aspo 75, je
obrat hodnoten 0 bodmi.
e4) Dvojit svrat
Obrat sa sklad zo dvoch svratov spojench letom na chrbte v normlnej
letovej hladine, v dke pribline 1/2 okruhu, aby boli oba svraty
vykonan po rovnakej drhe.
Chyby: Obrat nie je zahjen a ukonen v
predpsanej vke, stpanie alebo klesanie nie je kolm, miesto
zaiatku kolmho stpania nie je toton s prvm svratom. Ak model
nedosiahne poas prvho, alebo druhho svratu hladinu aspo 75, je
obrat hodnoten 0 bodmi.
2.3.6. Normlne premety –
skupina obratov
f1) Premet
Obrat zana z vodorovnho letu v normlnej letovej hladine. Let po
kruhovej drhe hore, v hornej adti premetu zvieraj lank uhol voi
zemi najviac 60 a model je v pozcii na chrbte. alej pokrauje po
kruhovej drhe smerom dole. Obrat je ukonen v normlnom vodorovnom
lete v mieste, kde zaal.
Chyby: obrat nie je zahjen a ukonen
na rovnakom mieste a v predpsanej vke. V hornej asti je prekroen
uhol laniek 60, drha modelu nie je kruhov, alebo je nemerne mal.
Ak model prelet v hornej asti obratu nad, alebo za hlavou pilota,
obrat sa hodnot 0 bodmi.
f2) Premety 2
Model vykon na seba plynule nadvzujce premety, ktor maj by
vykonan po zhodnej kruhovej drhe.
Chyby: obrat nie je zahjen a ukonen
na rovnakom mieste a v predpsanej vke. V hornej asti je prekroen
uhol laniek 60, drha modelu nie je kruhov, alebo je nemerne mal.
Ak model prelet v hornej asti obratu nad, alebo za hlavou pilota,
obrat sa hodnot 0 bodmi.
2.3.7. Obrten premety –
skupina obratov
g1) Obrten premet
Obrat zana z vodorovnho letu na chrbte, v normlnej letovej hladine.
Let po kruhovej drhe hore, v hornej asti premetu zvieraj lank uhol
voi zemi najviac 60 a model je v normlnej letovej pozcii, z ktorej
pokrauje smerom dole. Obrat je ukonen v mieste, kde zaal. Povolen
je varianta, ke obrat zane a kon v normlnom vodorovnom lete, v
hornej asti premetu s uhlom laniek voi zemi najviac 60.
Chyby: Obrat nie je zahjen a ukonen v
predpsanej vke, v hornej asti je prekroen uhol laniek 60, drha
modelu nie je kruhov, alebo je nemerne mal. Ak model prelet v
hornej asti obratu nad, alebo za hlavou pilota, obrat sa hodnot 0
bodmi.
g2) Obrten premety 2
Model vykon na sebe plynule nadvzujce obrten premety, ktor maj
by vykonan po zhodnej kruhovej drhe.
Chyby: obrat nie je zahjen a ukonen
na rovnakom mieste a v predpsanej vke. V hornej asti je prekroen
uhol laniek 60, drha modelu nie je kruhov, alebo je nemerne mal.
Ak model prelet v hornej asti obratu nad, alebo za hlavou pilota,
obrat sa hodnot 0 bodmi.
2.3.8. Vodorovn osmiky –
skupina obratov
h1) Vodorovn osmika zjednoduen
Obrat zana z normlnej letovej hladiny. Model najprv vykon 3/4
normlneho premetu, nasleduje jeden obrten premet a 1/4 normlneho
premetu, s vybratm do vodorovnho letu. Vekos obratu je tak, aby v
jeho hornej asti zvierali lank uhol voi zemi najviac 60.
Chyby: obrat nie je zahjen a ukonen v
predpsanej vke, v hornej asti je prekroen uhol laniek 60, drha
modelu nie je v jednotlivch premetoch kruhov, alebo je nemerne mal.
Vekos premetu nie je rovnak. Ak model prelet v hornej asti obratu
nad, alebo za hlavou pilota, obrat sa hodnot 0 bodmi.
h2) Vodorovn osmika
Obrat zana z normlnej letovej hladiny. Model najskr 1¼ a je
ukonen 1½ normlneho premetu a vyklesanm do vodorovnho letu.
Vekos premetu v hornej asti je tak, aby zvierali lank uhol voi
zemi najviac 60.
Prv 1/4 normlneho a posledn polovica obrtenho premetu sa
nehodnotia.
Chyby: obrat nie je zahjen a ukonen v
predpsanej vke, v hornej asti je prekroen uhol laniek 60, drha
modelu nie je v jednotlivch premetoch kruhov, alebo je nemerne mal.
Vekos premetu nie je rovnak. Ak model prelet v hornej asti obratu
nad, alebo za hlavou pilota, obrat sa hodnot 0 bodmi.
2.3.9. Zvisl osmiky – skupina
obratov
i1) Zvisl osmika zjednoduen
Obrat zana z normlnej letovej hladiny, vykon 1/2 normlneho
premetu, nasleduhe cel obrten premet a 1/2 normlneho premetu s
vybratm do vodorovnho letu. Vekos premetu je rovnak a lank vo
vrchole obratu zvieraj uhol voi zemi maximlne 90.
Chyby: Obrat nie je zahjen a ukonen v
predpsanej vke, drha modelu nie je v jednotlivch premetoch kruhov
alebo je nemerne mal, vekos premetov nie je rovnak. Ak model
prelet v hornej asti obratu nad, alebo za hlavou pilota, obrat sa
hodnot 0 bodmi.
i2) Zvisl osmika
Obrat zana z normlnej letovej hladiny, vykon 1½ normlneho premetu,
nasleduhe cel obrten premet a 1/2 normlneho premetu s vybratm do
vodorovnho letu. Vekos premetu je rovnak a lank vo vrchole obratu
zvieraj uhol voi zemi maximlne 90. Prv polovica normlneho premetu
a posledn polovica normlneho premetu sa nehodnotia.
Chyby: Obrat nie je zahjen a ukonen v
predpsanej vke, drha modelu nie je v jednotlivch premetoch kruhov
alebo je nemerne mal, vekos premetov nie je rovnak. Ak model
prelet v hornej asti obratu nad, alebo za hlavou pilota, obrat sa
hodnot 0 bodmi.
2.3.10. tvorlstok
Obrat sa vykonva po drhe zostavenej zo tyroch premetov rovnekej
vekosti, umiestnench voi sebe tak, aby sa navzjom dotkali a
vztvrali pomyseln tvorlstok.
Zana vodorovnm letom v hladine pribline 40. Model vykon normlny
premet, pokrauje vodorovnm letom v dke zodpovedajcej pribline
priemeru premetu, vykon 3/4 obrtenho premetu ukonenho v pozcii na
chrbte v letovej hladine asi 40 a pokrauje stpavm letom pribline v
dke jednho premetu v kolmom stpan a pokrauje 3/4 normlneho
premetu do
miesta, kde zaal normlny premet a vykon 3/4 obrtenho premetu.
Obrat ukon zvislm stpanm, preletom nad hlavou pilota a vyrovnanm
do vodorovnho letu v normlnej letovej hladine.
Chyby: Obrat nie je zahjen a ukonen v
predpsanej vke, drha modelu nie je v jednotlivch premetoch kruhov
alebo je nemerne mal, vekos premetu nie je rovnak a jednotliv
premety sa prekrvaj alebo sa nedotkaj.
2.4. CELKOV HODHOTENIE
Poradie sa uruje stom dvoch lepch letov. V prpade rovnosti bodov,
rozhoduje vsledok tretieho letu.
Skka pevnosti riadiaceho mechanizmu, rukovte a laniek sa vykonva
najmenej jedenkrt poas sae, ahom 50 N (5 kp).
2.1.4. Bezpenostn pravidl
Usporiadate mus zretene oznai stredov kruh priemeru 3 m pre
pilota. alej mus vhodnm spsobom zabezpei, aby sa poas letu
modelu nedostala in osoba bliie, ne 22 m od stredu kruhu.
Pilot modelu je povinn si pred odtartovanm modelu nasadi
bezpenostn psik, spjajci riadiacu rukov so zpstm. Pri
poruen tohto pravidla je let anulovan.
Km model nepristal a nezastavil sa motor, nesmie saiaci opusti
stredov kruh a uvolni si bezpenostn remienok rukovte. Pri poruen
tohto pravidla bude saiaci upozornen tartrom a pri prpadnom
alom poruen bude diskvalifikovan. Poistn remienok si mus
zabezpei saiaci.
2.1.5. Bodovanie
Let modelu hodnotia dvaja, na sebe nezvisl bodovai. Jednotliv prvky
s hodnoten 0 a 10 bodmi, priom sa udeuj len cel body. Hodnotenie
oboch bodovaov sa sta.
Spsob bodovania:
Vborne |
Dobre |
Chybne |
Vynechan prvok |
10 |
8-7 |
4-3 |
1-0 bodov |
Niektor obraty maj nadhodnotenie, ktor sa prideuje, ke je obrat
hodnoten aspo jednm bodovaom „dobre“ (4 body a viac). Nadhodnotenie
sa zapota raz (1) k stu bodov od oboch bodovaov.
Tabuka nadhodnoten:
|
Vberov obrat |
nadhodnotenie |
A |
vlnovky (3 okruhy) |
1 |
B |
nzky let (3 okruhy) |
0 |
C |
svieka |
0 |
D |
let na chrbte (3 okruhy) |
2 |
E |
e1) svratov oblk |
0 |
e2) svrat |
1 |
e3) opakovan svrat |
3 |
e4) dvojit svrat |
4 |
F |
f1) premet |
1 |
f2) premety 2 |
3 |
G |
g1)obrten premet |
1 |
g2) obrten premety |
23 |
H |
h1) vodorovn osmika jednoduch |
1 |
h2) vodorovn osmika |
2 |
I |
i1) zvisl osmika jednoduch |
2 |
i2) zvisl osmika |
3 |
J |
tvorlstok |
6 |
2.1.6. Defincia pokusu, poet
pokusov
Za pokus sa povauje, pokia model nedokonil 1 pln okruh po
vypusten pomocnkom. V danom pracovnom ase me saiaci vykona
ubovon poet pokusov.
2.1.7. Defincia platnho letu
Let je platn, ke model ukonil jeden okruh od miesta vypustenia
modelu.
2.1.8. Poet letov
Kad saiaci m prvo na 3 platn lety vo vylosovanom porad.
2.1.9. Poet pomocnkov
Kad saiaci smie ma najviac dvoch pomocnkov.
2.1.10. Pracovn a prpravn as
Saiacemu mus by oznmen zahjenie prpravnho asu, najmenej 5
mint pred vzvou na tart. Meranie pracovnho asu je zahjen v
momente, ke saiaci, alebo pomocnk, zane tartova motor, najviac
vak 2 minty po vstupe do letovho kruhu. Pracovn as je 6 mint a po
jeho uplynut sa neprideuj iadne body.
2.2. LETOV PROGRAM
Letov program sa sklad z povinnch a vberovch obratov v urenom
porad. Vberov obraty vypln saiaci do bodovacch hrkov pred
tartom. Kad letov obrat okrem vzletu a pristtia, mus saiaci
ohlsi zodvihnutm ruky, jeden okruh vopred. Medzi jednotlivmi
obratmi mus model preletie najmenej 2 okruhy.
1. |
vzlet |
2. |
vodorovn let (3 okruhy) |
3. |
vkov let (3 okruhy) |
4. |
vberov obrat |
5. |
vberov obrat |
6. |
vberov obrat |
7. |
vberov obrat |
8. |
pristtie |
9. |
celkov dojem |
2.2.1. Vzlet
Model mus plynule rolova po zemi najmenej tvrtinu kruhu, po hladkom
vzlete plynule stpa a po dosiahnutie letovej hladiny 1,8 +/- 0,3 m
(alej „normlna letov hladina“). Obrat sa kon preletenm modelu nad
miestom, kde zaal let.
Chyby: model sa po vzlete dotkne zeme,
nestpa plynule, neprejde do vodorovnho letu v normlnej letovej
hladine, vis na vrtuli, stpa prli rchle, alebo pomaly, at.
2.2.2. Vodorovn let (3 okruhy)
Let sa vo vke ramien pilota.
Chyby: Vka letu kole.
2.2.3. Vkov let (3 okruhy)
V priebehu troch, po sebe nasledujcich okruhov, musia lank zviera so
zemou uhol najmenej 45. Stred kruhu, ktor model opisuje, je priamo
nad hlavou saiaceho. Navyie znmky sa udelia, ke uhol laniek
neklesne pod 45, neprekro 60 a letov hladina je stabiln (model
nekole). Niie znmky sa udelia za let pod rovou 45, ale aj ke
sa men letov hladina. Ak sa kedykovek poas troch okruhov dostane
model pod rove 30, obrat sa hodnot 0 bodmi.
2.2.4. 2.3.1. a 2.3.10.
Vberov obraty
Saiaci si me pre kad let samostatne zvoli tyri vberov
obraty. Povolen obraty s uveden v katalgu vberovch obratov.
2.2.5. Pristtie
Model sa po zastaven motoru a po preleten normlnej letovej hladiny
pribliuje plynule k zemi a pristva bez odskakovania, roluje a do
zastavenia. Havria, alebo pristtie na predn as trupu s hodnoten
0 bodmi, ale ke model pristani dobre a prevrti sa a na konci
dojazdu, zni sa hodnotenie, ktor by bolo pridelen, o 20%.
2.2.6. Celkov dojem
Hodnot sa letov poloha a chovanie modelu ako v obratoch, tak medzi
obratmi, istota prevedenia, rove vystupovania pilota a dodriavanie
asovch limitov.
2.3. ZOZNAM VBEROVCH OBRATOV
2.3.1. Vlnovky (3 okruhy)
Model prelet kad okruh s najmenej dvomi vlnami. Poas vn stpa a
kles pod rovnakm uhlom. Spodn letov hladina je vo vke ramien
pilota, v hornej zvieraj lank uhol 60.
Chyby: nenodriavanie letovch hladn,
rzne tvary vn, mal poet vn. Pokia model opakovanie nedosahuje v
hornej hladine aspo 30, hodnot sa 0 bodmi.
2.3.2. Nzky let (3 okruhy)
Let sa vo vke najviac 1 m.
Chyby: Vka letu kole. Pokia sa model
behem obratu dotkne zeme, alebo vyltne nad 1 m, hodnot sa obrat 0
bodmi.
2.3.3. Svieka
Model prejde zvislm stpanm z normlnej letovej hladniny do letovej
hladiny s uhlom laniek 45 a 60 a v tejto hladine vykon aspo jeden
okruh. Najvyie hodnotenie bude udelen za vykonanie obratu v hladine
60.
Chyby: stpanie nie je vrazn, model sa
neudr v hornej letovej hladine.
2.3.4. Let na chrbte (3 okruhy)
Model mus preletie tri plynul, stabiln okruhy na chrbte, v
normlnej letovej hladine. Spsob prechodu do letu na chrbte je
ubovon a nehodnot sa.
Chyby: nie je dodran letov hladina,
alebo model kole.
2.3.5. Svraty – skupina obratov
e1) Svratov oblk
Obrat zana z normlnej letovej hladiny, prechodom do strmho stpania
na jednej strane letovho kruhu. Pokrauje plynulm prechotom do
vodorovnej pozcie v letovej hladine 60 a do strmho klesania. Kon
vybranm na druhej strane letovho kruhu.
Chyby: obrat nie je zahjen a ukonen v
predpsanej vke. Obrat nie je ukonen na mieste protiahlom voi
zahjeniu obratu. Model po zahjen „vyplve“. Ak nedosiahne model
rove aspo 45, hodnot sa 0 bodmi.
e2) Svrat
Obrat zana z normlnej letovej hladiny, prechodom do kolmho stpania
na jednej strane letovho kruhu, pokrauje priamym letom nad hlavou
pilota a prejde do kolmho klesania. Obrat kon vybranm do normlnej
letovej hladiny na opanej strane letovho kruhu, ako zaal.
Chyby: Obrat nie je zahjen a ukonen v
predpsanej vke, stpanie a klesanie nie je kolm. Ak model
nedosiahne poas svratu hladinu aspo 75, obrat sa hodnot 0 bodmi.
e3) Opakovan svrat
Obrat sa skld zo dvoch svratov, spojench vodorovnm letom v
normlnej letovej hladine, v dke pribline 1/2 okruhu, aby boli oba
svraty vykonan po rovnakej drhe.
Chyby: Obrat nie je zahjen a ukonen v
predpsanej vke, stpanie alebo klesanie nie je kolm, miesto
zaiatku kolmho stpania nie je toton s prvm svratom. Ak model
nedosiahne poas prvho, alebo druhho svratu hladinu aspo 75, je
obrat hodnoten 0 bodmi.
e4) Dvojit svrat
Obrat sa sklad zo dvoch svratov spojench letom na chrbte v normlnej
letovej hladine, v dke pribline 1/2 okruhu, aby boli oba svraty
vykonan po rovnakej drhe.
Chyby: Obrat nie je zahjen a ukonen v
predpsanej vke, stpanie alebo klesanie nie je kolm, miesto
zaiatku kolmho stpania nie je toton s prvm svratom. Ak model
nedosiahne poas prvho, alebo druhho svratu hladinu aspo 75, je
obrat hodnoten 0 bodmi.
2.3.6. Normlne premety –
skupina obratov
f1) Premet
Obrat zana z vodorovnho letu v normlnej letovej hladine. Let po
kruhovej drhe hore, v hornej adti premetu zvieraj lank uhol voi
zemi najviac 60 a model je v pozcii na chrbte. alej pokrauje po
kruhovej drhe smerom dole. Obrat je ukonen v normlnom vodorovnom
lete v mieste, kde zaal.
Chyby: obrat nie je zahjen a ukonen
na rovnakom mieste a v predpsanej vke. V hornej asti je prekroen
uhol laniek 60, drha modelu nie je kruhov, alebo je nemerne mal.
Ak model prelet v hornej asti obratu nad, alebo za hlavou pilota,
obrat sa hodnot 0 bodmi.
f2) Premety 2
Model vykon na seba plynule nadvzujce premety, ktor maj by
vykonan po zhodnej kruhovej drhe.
Chyby: obrat nie je zahjen a ukonen
na rovnakom mieste a v predpsanej vke. V hornej asti je prekroen
uhol laniek 60, drha modelu nie je kruhov, alebo je nemerne mal.
Ak model prelet v hornej asti obratu nad, alebo za hlavou pilota,
obrat sa hodnot 0 bodmi.
2.3.7. Obrten premety –
skupina obratov
g1) Obrten premet
Obrat zana z vodorovnho letu na chrbte, v normlnej letovej hladine.
Let po kruhovej drhe hore, v hornej asti premetu zvieraj lank uhol
voi zemi najviac 60 a model je v normlnej letovej pozcii, z ktorej
pokrauje smerom dole. Obrat je ukonen v mieste, kde zaal. Povolen
je varianta, ke obrat zane a kon v normlnom vodorovnom lete, v
hornej asti premetu s uhlom laniek voi zemi najviac 60.
Chyby: Obrat nie je zahjen a ukonen v
predpsanej vke, v hornej asti je prekroen uhol laniek 60, drha
modelu nie je kruhov, alebo je nemerne mal. Ak model prelet v
hornej asti obratu nad, alebo za hlavou pilota, obrat sa hodnot 0
bodmi.
g2) Obrten premety 2
Model vykon na sebe plynule nadvzujce obrten premety, ktor maj
by vykonan po zhodnej kruhovej drhe.
Chyby: obrat nie je zahjen a ukonen
na rovnakom mieste a v predpsanej vke. V hornej asti je prekroen
uhol laniek 60, drha modelu nie je kruhov, alebo je nemerne mal.
Ak model prelet v hornej asti obratu nad, alebo za hlavou pilota,
obrat sa hodnot 0 bodmi.
2.3.8. Vodorovn osmiky –
skupina obratov
h1) Vodorovn osmika zjednoduen
Obrat zana z normlnej letovej hladiny. Model najprv vykon 3/4
normlneho premetu, nasleduje jeden obrten premet a 1/4 normlneho
premetu, s vybratm do vodorovnho letu. Vekos obratu je tak, aby v
jeho hornej asti zvierali lank uhol voi zemi najviac 60.
Chyby: obrat nie je zahjen a ukonen v
predpsanej vke, v hornej asti je prekroen uhol laniek 60, drha
modelu nie je v jednotlivch premetoch kruhov, alebo je nemerne mal.
Vekos premetu nie je rovnak. Ak model prelet v hornej asti obratu
nad, alebo za hlavou pilota, obrat sa hodnot 0 bodmi.
h2) Vodorovn osmika
Obrat zana z normlnej letovej hladiny. Model najskr 1¼ a je
ukonen 1½ normlneho premetu a vyklesanm do vodorovnho letu.
Vekos premetu v hornej asti je tak, aby zvierali lank uhol voi
zemi najviac 60.
Prv 1/4 normlneho a posledn polovica obrtenho premetu sa
nehodnotia.
Chyby: obrat nie je zahjen a ukonen v
predpsanej vke, v hornej asti je prekroen uhol laniek 60, drha
modelu nie je v jednotlivch premetoch kruhov, alebo je nemerne mal.
Vekos premetu nie je rovnak. Ak model prelet v hornej asti obratu
nad, alebo za hlavou pilota, obrat sa hodnot 0 bodmi.
2.3.9. Zvisl osmiky – skupina
obratov
i1) Zvisl osmika zjednoduen
Obrat zana z normlnej letovej hladiny, vykon 1/2 normlneho
premetu, nasleduhe cel obrten premet a 1/2 normlneho premetu s
vybratm do vodorovnho letu. Vekos premetu je rovnak a lank vo
vrchole obratu zvieraj uhol voi zemi maximlne 90.
Chyby: Obrat nie je zahjen a ukonen v
predpsanej vke, drha modelu nie je v jednotlivch premetoch kruhov
alebo je nemerne mal, vekos premetov nie je rovnak. Ak model
prelet v hornej asti obratu nad, alebo za hlavou pilota, obrat sa
hodnot 0 bodmi.
i2) Zvisl osmika
Obrat zana z normlnej letovej hladiny, vykon 1½ normlneho premetu,
nasleduhe cel obrten premet a 1/2 normlneho premetu s vybratm do
vodorovnho letu. Vekos premetu je rovnak a lank vo vrchole obratu
zvieraj uhol voi zemi maximlne 90. Prv polovica normlneho premetu
a posledn polovica normlneho premetu sa nehodnotia.
Chyby: Obrat nie je zahjen a ukonen v
predpsanej vke, drha modelu nie je v jednotlivch premetoch kruhov
alebo je nemerne mal, vekos premetov nie je rovnak. Ak model
prelet v hornej asti obratu nad, alebo za hlavou pilota, obrat sa
hodnot 0 bodmi.
2.3.10. tvorlstok
Obrat sa vykonva po drhe zostavenej zo tyroch premetov rovnekej
vekosti, umiestnench voi sebe tak, aby sa navzjom dotkali a
vztvrali pomyseln tvorlstok.
Zana vodorovnm letom v hladine pribline 40. Model vykon normlny
premet, pokrauje vodorovnm letom v dke zodpovedajcej pribline
priemeru premetu, vykon 3/4 obrtenho premetu ukonenho v pozcii na
chrbte v letovej hladine asi 40, alej let v pozcii na chrbte do
miesta, kde zaal normlny premet a vykon 3/4 normlneho premetu.
Obrat ukon zvislm stpanm, preletom nad hlavou pilota a vyrovnanm
do vodorovnho letu v normlnej letovej hladine.
Chyby: Obrat nie je zahjen a ukonen v
predpsanej vke, drha modelu nie je v jednotlivch premetoch kruhov
alebo je nemerne mal, vekos premetu nie je rovnak a jednotliv
premety sa prekrvaj alebo sa nedotkaj.
2.4. CELKOV HODHOTENIE
Poradie sa uruje stom dvoch lepch letov. V prpade rovnosti bodov,
rozhoduje vsledok tretieho letu.