Na úvod

Niečo všeobecne o upútaných modeloch




V prvom rade je potrebné povedať, že aj napriek všetkým vyhláseniam typu "upútané modely sú prekonané", alebo: "upútané modely postupne zaniknú a nahradia ich RC modely...", sa upútané modely stále lietajú, aj keď sa o nich toľko nepíše. Dokonca v dnešnej dobe, keď sú v bežnom sortimente výkonné jednosmerné a trojfázové elektromotory a výkonné napájacie zdroje, tak sa otvára veľmi zaujímavé pole pre modelárov, ktorí si radi zaexperimentujú. Dokonca si trúfam povedať, že toto by mohla byť cesta, ako upútané modelárstvo ešte viac spopularizovať.



A preto treba zdôrazniť, že upútané modelárstvo nepatrí iba minulosti, ale lieta sa stále, aj keď nie v takom rozsahu ako v dávnejšej dobe. Vďaka vcelku priaznivým ekonomickým nákladom spojeným s nenáročnosťou na veľkosť letového priestoru, je možné dúfať v oživenie upútaného lietania a jeho návratu k popularite. Mnohí ľudia, ak sa začne hovoriť o leteckom modelárstve, hneď myslia na modely RC kategórií. A to aj bez ohľadu na existenciu ďalších dvoch veľmi zaujímavých kategórií leteckého modelárstva: VOĽNÉ MODELY a UPÚTANÉ MODELY. Aj keď obe neponúkajú to čo ponúka realizmus letu RC modelu, ale ponúkajú rovnako náročné a pritom jedinečné súťažné príležitosti.





Čo vlastne sú upútané modely?

Tejto oblasti modelárskeho lietania sa obvykle hovorí jednoducho "ÚČKA". Model letí po kruhovej dráhe, spravidla proti smeru hodinových ručičiek a pilot ho riadi zo stredu kruhu prostredníctvom dvoch tenkých oceľových laniek ("drôtov"), pripevnených k rukoväti. Na vnútornom krídle modelu sú tieto "drôty", pripevnené k vahadlovému mechanizmu, ktorý prenáša pohyby rukoväte na výškové kormidlo, čo dovoľuje modelu vykonávanie obratov na priečnej osi modelu.

Počas letu sa pilot pohybuje v kruhu súčasne s modelom (pocit točenia hlavy vzniká naozaj iba pri prvých pár letoch). Kombinácia dĺžky laniek a rýchlosti letu spôsobuje, že lanká sú napnuté odstredivou silou, ktorá je mnohonásobne väčšia ako hmotnosť modelu, takže sú možné akrobatické obraty aj nad hlavou. Takto vznikne pologuľovitá plocha, po ktorej model letí a jej polomer sa rovná dĺžke laniek.

Za všetky tie roky od svojho vzniku, v 40-tych rokoch, sa upútané modely vyvinuli na športovú kategóriu s veľmi vysokou súťažnou úrovňou.

Prečo lietať s upútanými modelmi?

Lietanie s upútanými modelmi, jedinečnou cestou spoznať prečo a ako model letí. Naproti RC modelu, má pilot priamy kontakt so svojim modelom prostredníctvom laniek. Model je iba minimálne vzdialený a pilot vie povedať, čo jeho model robí, aj keď ho práve nevidí. Čiže je možné, aby model letel, aj keď je „mimo dohľad.“ Z pohľadu pilota aj diváka, upútané modely ponúkajú obom osobitý zážitok z tejto kategórie.

Napríklad, akrobatický pilot musí dokázať spoľahlivo vyrovnať svoj model, pri ukončovaní rôznych obratov, do letovej hladiny 1,5 metra nad zemou.

Model kategórie makiet, letí v blízkosti diváka, takže divák môže sledovať vysúvanie klapiek, alebo pri pristávaní vysúvanie podvozku, prípadne vo figúre „odhodenie bômb“, vidí bomby padať.

Pilot combatu naproti tomu, musí v presne vymedzenom priestore dokázať vyhnúť sa zrážke s modelom protivníka a čo najviac krát zasiahnuť protivníkovu stuhu. Upútaný combat prebieha v priamom kontakte vymedzeného priestoru (na rozdiel od RC combatu, kde počas súboja často vôbec nepríde ku „seknutiu“, keďže tu nie je jednoduché sa navzájom priblížiť), sa tento súboj približuje reálnemu "boju na kordy".

Medzinárodné pravidlá sú definované medzinárodnou leteckou federáciou - FAI (Fédération Aéronautique Internationale), konkrétne jej komisiou pre letecké modely CIAM. Svetové a kontinentálne (v minulosti iba Európsky) šampionáty, sa konajú každý rok, striedavo. V roku 2001 sa v španielskom meste Valladolid konali Majstrovstvá Európy, kde naši piloti kategórie F2B získali titul Vicemajstrov Európy.

V roku 2002, sa konali Majstrovstvá Sveta v nemeckom mestečku Sebnitz, bezprostredne za hranicami s Českou Republikou. Týchto majstrovstiev sa po prvý krát v samostatnej histórii upútaného modelárstva, zúčastnil aj pilot kategórie F2D, Milan Krňa. Jeho prvé vystúpenie na vrcholovej súťaži bolo podľa môjho názoru veľmi úspešné, aj keď sa umiestnil sa na celkovom 57. mieste s pomedzi 86 pilotov. Musím však povedať, že nie je úplný nováčik. Už roky sa umiestňuje na veľmi dobrých miestach v rebríčku svetového pohára.


Tak ako medzinárodné kategórie, existujú aj ich národné varianty. Medzinárodné pravidlá sú kodifikované a prijaté medzinárodnou federáciou FAI. Okrem iného upútané modelárstvo nie je také nákladné, ako RC kategórie a aj potreba veľkých priestranstiev je tak isto menšia.








Pavol Barbarič

Copyright © Domovská stránka upútaných modelárov / Slovak CL Homepage
Všetky práva vyhradené

Publikované: 22.04. 2007 (4324 čitateľov)

[ Späť ]



Design layout by Stefan Nagtegaal and Steven Wittens.
Powered by Copyright © UNITED-NUKE CMS. All Rights Reserved.
Čas potrebný k spracovaniu stránky 0.05 sekúnd