Stavebn postup:
Ako prv, si pripravme
trup. Ako materil na trup volme
smrekov dosku s o najhustejmi vlknami. Samozrejme najidelnejie
by bolo poui lipov drevo, ak mme tto monos. Pri vrobe trupu
dvame pozor na to, aby sme dosiahli kolmos vetkch otvorov, najm
osadenia krdla a chvostovej plochy.
Take najprv si vyvtame vrtkom priemeru 3mm otvory pre upevnenie
podvozkovej
ostrohy. Poda typu motora (na prototype a neskr aj pri lietan som
pouval motor CSTKAM) si pripravme motorov lko. Ak sa rozhodneme
zosilni lko bukovmi, i hrabovmi hranolmi, tieto nalepme ako
prv. Samotn otvor na lko urobme tak, e prevtame tyri otvory v
rohoch lka a vyreeme otvor. Do prednej asti lka vybrsime
osadenie pre predn as motora a to pomocou okrhlej raple na polomer
pribline 20mm a najemno dokonme brsnym papierom.
alej vyvtame otvor priemeru 8mm na zavedenie lupienkovej plky a
vyreeme otvor pre
krdlo. Rovnako postupujeme pri otvore na stabiliztor, len pouijeme
vrtk priemeru 6mm. Druh monos je, tieto otvory vyfrzova vrchnou
frzou.
Trup ohobujeme smerom dozadu na hrbku 5mm (125mm od prednej hrany).
Motorov as trupu zosilnme polepenm preglejkou hrbky 1mm a do
vzdialenosti 125mm od prednej hrany trupu. Na lepenie pouijeme
epoxidov lepidlo. Po zatvrdnut epoxidu vyvtame otvory na upevnenie
motora a ndre. Ke mme tieto veci dokonen, trup niekoko krt
prelakujeme zponovm lakom riedenm v pomere 1:2 (1 diel laku, 2 diely
riedidla). Kad vrstvu laku nechme
dokonale preschn (aspo 6 hodn) a vdy obrsime jemnm brsnym
papierom (zrnitos 200). Po prelakovan meme trup prelaminova tenkou
sklenou tkaninou (30gdm
-2).
Po preschnut otvory v trupe prejdeme vrtkom aby nm cez ne
ahko preli skrutky.
.
Km nechvame preschn lak (alebo lamint), pripravme si materil na
krdlo
a stabiliztor. Na krdlo vyberieme balzu hrbky 8mm. Na
hmotnosti tu nemusme prli etri, tak vyberieme radej balzu
tvrdiu, najlepie takzvan zrkadlov. Pdorys krdla bude men o
nosnky. Tieto pouijeme smrekov, alebo lipov. Do
koreovej asti vlepme zosilnenie na zves vahadla riadenia (buk/hrab
810100mm). Rovnako postupujeme so stabiliztorom. Tu pouijeme balzu
hrbky 6mm. Po prprave materilu krdlo a stabiliztor pozlepujeme,
ale tu meme poui u kyano-akryltov lepidlo. Len zosilnenie na
vahadlo riadenia v krdle vlepme op epoxidom.
Po dokonalom vytvrdnut epoxidu (24 hodn) obrsime obe nosne plochy do
smernho
profilu, len osadenie do trupu nechme neobrsen, iba zaoblme hrany.
Vetko niekoko krt prelakujeme zponovm lakom riedenm v pomere 1:2
(1 diel laku, 2 diely riedidla). Kad vrstvu laku nechme dokonale
preschn (aspo 6 hodn) a vdy obrsime jemnm brsnym papierom
(zrnitos 200). Krdlo a stabiliztor olaminujeme sklenou tkaninou
(30gdm
-2). Laminujeme tak, aby
sme dosiahli pomer o najmenieho mnostva epoxidu v tkanine. Nebude
potom treba obrusova vek mnostv epoxidu. Po preschnut povrch
laminovanch plch prebrsime a op nanesieme tenuk vrstvu epoxidu a
po zaschnut op brsime. Tento postup opakujeme, a km nedosiahneme
kontinulne hladk povrch. Po vytvrdnut epoxidu vyvtame otvor pre
upevnenie vahadla.
In monos je tak, e pri laminovan pouijeme na hladk povrch fliu z
tvrdenho polyetylnu a rovnomerne zaame medzi dve rovn dosky (napr.
drevotriesku) a molitan, ktor okopruje povrch. Po dokonalom preschnut povrchov (24 hodn)
dosiahneme hladk a leskl povrch. Po stiahnut flie prpadn chyby opravme zakvapnutm epoxidom a
prekrytm fliou. Ke mme trup, krdlo a stabiliztor olaminovan,
zabrsime hrany a prpadne ich ete pretrieme epoxidom.
Do kratej asti stabiliztora pomocou lupienkovej plky vyreeme
kormidlo, jeho predn hranu (styn plocha so stabiliztorom) zaoblme. Rezn hrany
pretrieme epoxidom a nechme zaschn. Pripravme si zvesy. Pouijeme na ne ksky pruinovho
drtu priemeru 1mm a psiky pocnovanho oceovho plechu. Drty zohneme do tvaru „U“ (spodn hrana
rovn) a okolo neho potom, zohneme psiky plechu tak, aby nm presne okoproval tvar drtu.
Do kormidla vyvtame otvory presne poda rozmeru zvesov a do stabiliztora vydlabeme
(vrtkom) otvor na zapustenie zvesov. Zvesy zalepme rchle schncim epoxidom „pminuk“. Do
kormidla vyvtame otvor pre pku riadenia, ktor spolu s podlokou vyrobme z oceovho
plechu hrbky 1mm presne poda rozmerov na vkrese. Rovnako aj vahadlo.
Otvory v trupe potrieme epoxidom, zasunieme krdlo a stabiliztor, nastavme kolmo
voi trupu a poistme proti pohybu pendlkmi a nechme vytvrdn. Po
vytvrdnut, do otvoru v krdle upevnme skrutku M3 (hlavikou odspodu)
a osadme vahadlo s asou tiahla. Na tiahlo riadenia pouijeme dve asti pice do bicykla
(priemer 2mm), ktor upravme poda vkresu. Pri intalcii riadenia nastavme neutrlne
polohy vahadla a kormidla (tu nm pome fixcia pomocou kolku na prdlo) a prelome
oba von konce tiahla cez seba a zahka ich poistme zospjkovanm. Demontujeme vahadlo
a spojen tiahlo ovinieme tenkm medenm drtom a zaspjkujeme.
Pristvaciu ostrohu vyrobme z pruinovho drtu priemeru 3mm (pozri na plne).
Ostrohu na chvost vyrobme z pruinovho drtu priemeru 1mm a vlepme
do trupu na ksok smrekovho nosnka. Pre upevnenie
motora pouijeme imbusov skrutky M3 a namiesto matc si vyrobme
oceov podloku rozmerov 288mm, hrbky 2mm a poda motora do nej
vyvtame otvory so zvitom M3. Pristvaciu ostrohu upevnme podobnm spsobom.
Ndr spjkujeme z oceovho pocnovanho plechu hrbky 0,25 mm poda plnu.
Odvzdunovacia trubika vedie smerom ku bonej stene ndre a sacia
kon pribline 3mm za hranu ohybu. Na jej pripevnenie si spravme z
rovnakho materilu ako je ndr ptky tak, e tento plech prehneme na
dvoje a sklepneme (zlisujeme vo zverku). Vyvtame upevovacie otvory a
zohneme do tvaru L. prispjkujeme na el ndre.
Vetky asti modelu upevnme na trup (motor, pristvaciu ostrohu, ndr, riadenie) a
model je hotov.