Odporúčame ZAREGISTROVAŤ sa, čo umožní prístup do diskusného fóra, alebo napríklad POSLAŤ ČLÁNOK, ktorý bude po prípadnej korektúre zverejnený.
Vstup pre administrátorov.
V prvom rade je potrebné povedať, že aj napriek všetkým vyhláseniam typu "upútané modely sú prekonané", alebo: "upútané modely postupne zaniknú a nahradia ich RC modely...", sa upútané modely stále lietajú, aj keď sa o nich toľko nepíše. Dokonca v dnešnej dobe, keď sú v bežnom sortimente výkonné jednosmerné a trojfázové elektromotory a výkonné napájacie zdroje, tak sa otvára veľmi zaujímavé pole pre modelárov, ktorí si radi zaexperimentujú. Dokonca si trúfam povedať, že toto by mohla byť cesta, ako upútané modelárstvo ešte viac spopularizovať.
A preto treba zdôrazniť, že upútané modelárstvo nepatrí iba minulosti, ale lieta sa stále, aj keď nie v takom rozsahu ako v dávnejšej dobe. Vďaka vcelku priaznivým ekonomickým nákladom spojeným s nenáročnosťou na veľkosť letového priestoru, je možné dúfať v oživenie upútaného lietania a jeho návratu k popularite. Mnohí ľudia, ak sa začne hovoriť o leteckom modelárstve, hneď myslia na modely RC kategórií. A to aj bez ohľadu na existenciu ďalších dvoch veľmi zaujímavých kategórií leteckého modelárstva: VOĽNÉ MODELY a UPÚTANÉ MODELY. Aj keď obe neponúkajú to čo ponúka realizmus letu RC modelu, ale ponúkajú rovnako náročné a pritom jedinečné súťažné príležitosti.
Je možné si stiahnuť kompletné pravdilá: http://www.controlline.sk/download/pravidla/narodne2010.zip.
|
Sa Svetovho Pohra v Belehrade mme u za sebou. Celkovo sa ho zastnilo v kategrii F2B 35 saiacich a v kategrii F2D sa zastnilo 25 saiacich.
V piatok sa lietalo za slnenho, vemi horceho poasia a len za mierneho vetra. Teplota sa pohybovala okolo 40 stupov. V sobotu prechdzal poveternostn front, take sa ochladilo asi na rove 30 stupov a fkal severo-zpadn vietor, pribline 8, v nrazoch 11 m/s.
cvičn model pre kategriu U
Jednou ze zkladnch podmnek pro dosaeni pičkovch vsledků ve vech druzch sportuje irok zkladna sportovců. To plat i v modelřstv. Ne se vak kdokoli propracuje do tto zkladny, mus nejprve začt, pak pokračovat. učit se a snait se, věnovat se plně zvolenmu oboru činnosti. Mus vědět nejen co chce (nebo si přeje), ale i jak toho doshnout. Model, kter vm tentokrt předkldme, je jednou z odpovědi na otzku „jak začt". Mnoho mladch zjemců o upoutan modely bv odrazeno od dal činnosti tm, e si zvol nevhodn model. Dokonč-li jej- větinou bez rady zkuenějho - bv vsledkem let. podobn poetilmu skoku bjnho Ikara. Po jednom či vce nespěch pak nerozmno mlad zjemci sportovn zkladnu, ale dav zatrpklch odpadlků. Jsou zklamni nespěchem sv prce i promarněnm spor, kter se s hromdkou balsovch třsek změnily ve velmi drah topivo. Oboj je přepych. kter si nemůeme dovolit. Proto vm nabzme model navren specilně pro nezkuen, kter je materilově nenročn. stavebně jednoduch a m dobr letov vlastnosti. Dalo by se pout i sloganu: „V neděli můe ltat ten. kdo si ve čtvrtek koup MODELŘE, v ptek materil a v sobotu postav model.“
Vdy ma priahovali iba lietadl, ktor maj vrtuu", spomnal na svoje zaiatky Jozef, "a tak moje prv modely boli gumky." V roku 1952 (2.3.1952) zvazil v kategrii halovch modelov vo vekej sle bratislavskej Reduty na memorili Igora Maku.
"Mj prv motor bol znmy ATOM neskr SUPER ATOM. Neskr som dostal aj al motor od Gusta Buka."